TURBOCOR WATER COOLED BLUE STAR CHILLER

کارکرد کمپرسور های بدون روغن( توربوکر) یا رژیمی

کمپرسورهای گریز از مرکز بدون روغن
در کمپرسورهای توربوکر که از ۶۰ تا ۲۰۰ تن تبرید ساخته شده است روغن جهت روغنکاری قطعات متحرک حذف شده است. در این کمپرسورهای گریز از مرکز دور متغییر یاتاقانهای این کمپرسورها از نوع شعاعی و محوری بطور مغناطیسی هستند که بوسیله یک سیستم الکترونیکی کنترل میشوند. این یاتاقانهای مغناطیسی باعث میشوند که شفت روتور در مابین این فضای مغناطیسی قرارگرفته و اصطکاک به صفر برسد.

دور شفت روتور مجموعه ایی از سنسورها بصورت یک رینگ قراردارند که در هر دقیقه شش میلیون بار وضعیت قرارگرفتن شفت روتور را چک میکند که در وضعیت صحیحی قرارگرفته باشد و از موقعیت مکانی خود خارج نشود.

حذف روغن چه مزایایی دارد ؟؟؟

جدای از مشکلاتی که روغن کاری یک کمپرسور برودتی دارد که این مشکلات شامل رساندن روغن به تمامی قطعات متحرک ، کنترل فشار پمپ روغن ، جدا کردن روغن به حداقل رساندن روغن خروجی از کارتر کمپرسور و بازگرداندن آن به کارتر کمپرسور و ….. ببینیم آیا وجود روغن در یک سیستم برودتی آیا معایب دیگری نیز دارد ؟
همانطور که میدانید حتی با نصب بهترین اویل سپراتورها در خروجی کمپرسورهای برودتی ، روغنی که از کارتر کمپرسور بواسطه مبرد فرارمیکند را میتوان به حداقل ممکن رساند ولی نمیتوان درصد آن را صفر کرد. پس همواره در حین کار سیستم سطح داخلی تمام قطعات و اجزا که شامل لوله ها و شیرآلات و کنترل آلات و … میشود را فیلمی از روغن میپوشاند. از مهمترین معایب قرارگرفتن این فیلم روغن کاهش ضریب انتقال حرارت در اواپراتور و کندانسور میباشد.
در تحقیق شماره ۶۰۱ که توسط انجمن اشره چندین سال پیش انجام شده است مشخص شده در یک چیلر سانتریفیوژ که ۱۲ درصد مخلوط مبرد و روغن که در سیستم گردش میکند را روغن تشکیل داده باشد ، کاهش راندمان ۱۵ الی ۲۰ درصدی مشاهده میشود.
معرفی این کمپرسور
در این کمپرسورها که برای کار با مبرد ۱۳۴ بهینه و ساخته شده اند صدای تولید شده کمتر از ۷۰DB میباشد ، همچنین وزن این کمپرسورها ، نسبت به کمپرسور مشابه با همان ظرفیت برودتی معادل ۲۰% کمتر میباشد. این کمپرسورها ، اصطلاحا کمپرسورهای دارای مغز نامیده میشوند. بردهای کنترل دیجیتالی این نوع کمپرسورها قدرت تشخیص مشکل احتمالی بوجود آمده در کمپرسور و قابلیت رفع عیب بوجود آمده را دارا میباشد.
ان کمپرسورها نصل جدید کمپرسورها میباشد که بطور مستقیم قابلیت اتصال به شبکه ، مونیتور کردن و کنترل آن توسط شبکه بدون پرداخت هزینه اضافی و اتصال تجهیزات اضافی را دارا میباشد.
در این کمپرسورها در قسمت مدارات برقی یک رکتیفایر یا همان یکسوکننده وجود دارد که جریان متناوب ورودی کمپرسور را به ولتاژ بالا در جریان مستقیم جهت استفاده در موتور و یاتاقانهای مغناطیسی تبدیل میکند.
خازنهای موجود در کمپرسور نقش یک فیلتر در برق مستقیم خروجی از رکتیفایر و همچنین بعنوان یک منبع ذخیره انرژی برای شناور نگهداشتن روتور مابین یاتاقانهای مغناطیسی و جلوگیری از سقوط ناگهانی آن درصورتیکه برق ورودی کمپرسور ناگهان قطع شود ، تعبیه شده است.
متریال استفاده شده در ریخته گری پوسته این نوع کمپرسورها از آلیاژ آلومینیوم مورد استفاده در صنعت هوانوردی میباشد. همچنین محفظه قابی که در بالای کمپرسور که از کلیه قطعات و بردهای الکترونیکی و الکتریکی و بطور کلی از مغز کمپرسور محافظت میکند از نوعی خاصی پلاستیک ساخته شده که قابلیت ارتجاعی بسیار خوبی در تغییرات دمایی زیاد دارد.

منبع:شاختا

Share

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.